- 2,5 liter viercilinder benzinemotor met 225kW (306 pk)
- tot wel 75 km volledig elektrisch rijden
- Lage CO-uitstoot van 22 g/km
- Leverbaar vanaf najaar 2020
Suzuki Across, de samensmelting van Toyota en Suzuki
Kijk niet raar op als u kenmerken van de Toyota RAV4 in de nieuwe Suzuki Across ziet. De nieuwste Suzuki Plug-In SUV is namelijk het eerste model dat door Toyota Motor Corporation wordt aangeleverd in het kader van een samenwerkingsovereenkomst tussen Suzuki Motor Corporation en Toyota Motor Corporation.
De eerste Suzuki Plug-in Hybrid
De nieuwe Suzuki Across beschikt over een Plug-in Hybrid-systeem. Met dit systeem rijdt u bij lage snelheden op de elektromotor. U rijdt dan dus volledig elektrisch. Bij hoge snelheden schakelt de Across over op haar krachtige 2,5 liter viercilinder benzinemotor. Met een maximaal vermogen van 225kW (306 pk) is de Across in staat om binnen 6 seconden een snelheid van 100 km per uur te behalen. Bovendien is haar CO2-uitstoot met een gemiddelde van 22 gram voor iedere gereden kilometer erg laag voor een auto van dit formaat. Door haar 18,1 kWh litium ion-accupakket kan de Across maar liefst 75 kilometer aan een stuk elektrisch rijden. Voor de meesten zal dit meer dan voldoende zijn voor hun autorit naar werk en terug.
Vier rijstanden
De Nieuwe Suzuki Across beschikt met haar Plug-in Hybrid-systeem over vier verschillende rijstanden: de standaard EV-modus, Auto EV/-HV modus, HV-modus en de acculadermodus. De bestuurder kan afhankelijk van de rijomstandigheden en het batterijniveau zelf de meest geschikte rijstand kiezen. Met de EV-modus rijdt u te allen tijden elektrisch. Dit wil zeggen dat u ook bij hoge snelheden van elektromotor gebruik maakt. In de standen Auto EV/ HV-modus en HV-modus draagt de motor bij aan de vermogensafgifte wanneer dat nodig is, bijvoorbeeld wanneer veel gas wordt bijgegeven.
De elektrische 4x4-wielaandrijving
Het geavanceerde E-Four vierwielaandrijvingsysteem biedt bestuurders de kans om echte 4x4-prestaties te ervaren én dit met een zeer gunstig brandstofverbruik. De achterwielen van de Across worden hierbij door haar 40 kW-elektromotor aangestuurd. Door deze te combineren met de aandrijflijn op de voorwielen kan de koppelverdeling voor:achter van 100:00 tot 20:80 worden geregeld. De E-Four vierwielaandrijving zorgt zo voor meer stabiliteit bij het wegrijden op gladde oppervlakten en kan zo uitkomst bieden na sneeuwval of in scherpe bochten.
Door haar Trail Mode beschikt de Suzuki Across namelijk over een automatisch limited-slip differentieelregeling, die de best mogelijke grip en controle kan bieden op gladde oppervlakken. Wanneer de wielen grip beginnen te verliezen, schakelt het systeem automatisch de remmen in en stuurt vervolgens de koppel naar de wielen die de grip behouden. Deze functie past ook het gas- en transmissiepatroon aan om het voertuig in beweging te houden. Hierdoor is de auto ook geschikt voor ruiger terrein.
Een complete standaarduitrusting
Als nieuw model van Suzuki beschikt de Across over een zeer uitgebreide standaarduitrusting. Zo beschikt het model standaard over LED-verlichting, geregelde airconditioning, een 9 inch touchscreen inclusief navigatie, Apple CarPlay, Android Auto en 19 inch lichtmetalen wielen. Het Suzuki Safety System Pro, met onder meer Dynamic Radar Cruise Control, Road Sign Assist, Lane Tracing Assist, Blind Spot Monitor, Pre-Collision System en Rear Crossing Traffic Alert is tevens standaard in de Suzuki Across ingebouwd.
De nieuwe Suzuki Across is beschikbaar in zes diverse exterieurkleuren: White Pearl Crystal Shine, Silver Metallic, Attitude Black Mica, Sensual Red Mica, Gray Metallic en Dark Blue Mica.