Toyota en Lexus betalen de BPM vehoging zelf!


Vanaf 1 januari 2025 worden de meeste nieuwe auto’s duurder door een verhoging van de BPM, de belasting die je betaalt bij de aanschaf van een nieuwe auto.

Maar bij Toyota én Lexus blijft het anders! zij geloven dat zuinig rijden juist beloond moet worden. Een Toyota of een Lexus is niet alleen een keuze voor jou, maar ook voor de toekomst van de volgende generatie. Bij aanschaf van een Toyota of Lexus hybride, plug-in hybride of batterij-elektrische auto, hoef je dus geen BPM te betalen!

BMP verhoging

Uit onderzoek van de Rijksoverheid blijkt dat hybride auto's gemiddeld minder elektrisch rijden dan verwacht. Hierdoor wordt vanaf 2025 voor veel plug-in hybride modellen (PHEV’s) een hogere CO2-uitstoot aangenomen. Tot en met 2024 hanteerde de Belastingdienst een apart BPM-tarief voor PHEV’s, omdat deze in de praktijk vaak meer CO2 uitstoten dan tijdens de testmetingen.

 

Maar waarom wordt er BPM geheven op volledig elektrische auto's (BEV's), terwijl ze geen CO2 uitstoten?

Sinds 1 januari 2025 geldt er BPM voor elektrische auto's om een meer evenwichtige belastingstructuur te realiseren en teruglopende inkomsten uit BPM te compenseren. Elektrische voertuigen waren jarenlang vrijgesteld van BPM om hun adoptie te bevorderen. Nu ze steeds populairder worden en de verkoop van fossiele voertuigen afneemt, daalt de BPM-opbrengst uit traditionele auto’s. Met de invoering van een vaste BPM-voet voor BEV’s wordt deze terugloop gedeeltelijk opgevangen.

Door een vaste voet van €667,- BPM in te voeren voor BEV's, probeert de overheid deze inkomstenachteruitgang te verkleinen, terwijl de belastingdruk voor elektrische auto's relatief laag blijft in vergelijking met voertuigen met verbrandingsmotoren. Deze stap past in het bredere streven om het belastingstelsel toekomstbestendig te maken.

 

Wat doet Toyota hieraan?

Kies je in 2025 voor een hybride, plug-in hybride of batterij-elektrische Toyota? Dan betaalt Toyota Nederland de BPM-verhoging voor jou. Dit geldt voor modellen zoals de Toyota C-HR, Prius, RAV4, bZ4X, Yaris, Yaris Cross en Corolla.

Voor batterij-elektrische voertuigen (BEV) is er vanaf 1 januari 2025 een vaste BPM van €667,- ingevoerd. Toyota Nederland berekent dit bedrag niet door, waardoor de prijzen gelijk blijven. Zo is de bZ4X al verkrijgbaar vanaf €44.140,-.

Ook de prijzen van de hybride en plug-in hybride modellen blijven ongewijzigd: een hybride is er vanaf €25.995,- en een plug-in hybride vanaf €38.295,-.

 

Wat doet Lexus hieraan?

Bij Lexus doen ze hetzelfde als bij Toyota. Lexus heeft besloten om het nieuwe BPM-bedrag niet door te berekenen in de aanschafprijs. De prijzen van de batterij-elektrische RZ 300e en RZ 450e in 2025 blijven om die reden gelijk aan de prijzen van 2024.

Maar ook de 2025-prijzen van de Lexus plug-in hybride modellen blijven gelijk aan die van 2024, zoals de Lexus LBX, UX, NX, RX, ES en de LS.

 




Website ontworpen en ontwikkeld door GoodAdvice-IT

  • Verkoop
    Maandag-vrijdag                9:00-18:00
    Zaterdag   9:30-17:00
  • Werkplaats
    Maandag-vrijdag                8:15-16:45
    Zaterdag (SITTARD)  9:00-12:00




© 2016 - Mengelers Groep · Privacy en Statement Disclaimer · Algemene Voorwaarden ·

Alle informatie op de website van Mengelers.nl is met zorg samengesteld. Het is echter nooit geheel uit te sluiten dat informatie niet juist, onvolledig en/of niet up-to-date is. Mengelers.nl is hiervoor niet aansprakelijk. Bezoekers en gebruikers van de website van Mengelers.nl kunnen op geen enkele wijze rechten ontlenen aan de aangeboden informatie.